Forside

Krise
Samlivsproblemer

Angst og fobier

Alle kan føle angst. f.eks. når man skal til et vigtigt møde eller holde en tale ved familiefesten. Det er den normale angst, den såkaldte situationsangst. En angstform som er ubehagelig, men som også får os til at yde en ekstra indsats, som vi senere er glade for.

Men når angsten kommer til at begrænse den almindelige livsudfoldelse, er den en ubehagelig og besværlig følgesvend at have, men det er en tilstand, som meget ofte kan bedres.

Mange mennesker med angst oplever kropslige symptomer og er nogle gange ikke selv klar over, at det, der er årsagen, er angst.

Symptomerne ved angst er fx

• åndenød
  • hjertebanken
  • smerter i brystet
  • prikken og snurren i hænderne
  • svimmelhed
  • en følelse af at være lammet
  • knugen i maven

Når symptomerne kommer, kan man blive meget bange for at besvime eller dø, og samtidig bange for, hvad der er i vejen med én.

Nogle oplever angst i ganske bestemte situationer, fx når de skal flyve, køre i elevator, i biografen - det hedder fobier. Hos andre kommer angsten i alle mulige situationer.

Angst bliver man nødt til at gøre noget ved - ellers gnaver den sig ind i ens liv og kommer til at begrænse det.

Nogle vælger at henvende sig til egen læge for eventuelt at få medicinsk behandling. I længden er det som reglen ikke noget, lægen vil anbefale.

Ved psykoterapi kan man i de fleste tilfælde få begrænset angsten og for nogles vedkommende helt få den udryddet.

Mange personer med angst oplever samtidig nervøsitet og depressioner.